/ Verkkonäyttely

Didrichsenin taidemuseo sai keväällä 2017 huomattavan taidelahjoituksen: 116 teosta siirrettiin perikunnalta virallisesti taidesäätiön hallintaan. Lahjoitetuista teoksista on koottu verkkonäyttely.

Lue lisää taidelahjoituksesta 10.5. julkaistusta tiedotteesta.

Akseli Gallen-Kallela (1865-1931): Pilvitornit / Moln / Clouds, 1904, öljy / olja / oil. Kuva / foto / photo: Jussi Pakkala.

Pentti Lumikangas (1926-2005): Odottajat / De väntande / Those waiting, 1964, akvatinta, kuivaneula / akvatint, torrnål / aquatint, drypoint. Kuva / foto / photo: Jussi Pakkala.

Henry Moore (1898-1986): Three piece reclining figure: Draped, 1975, pronssi / brons / bronze. Kuva / foto / photo: Jussi Pakkala.

Villa Didrichsenin suunnittelija, arkkitehti Viljo Revell ohjasi Didrichsenit hankkimaan Henry Moorelta rakennusta täydentävän veistoksen. Tuttavuudesta syntyi merkittävä Mooren veistotaiteen yksityiskokoelma, ja museo järjesti Mooren näyttelyt vuosina 1977, 1987 ja 2008. Three Piece Reclining Figure: Draped ostettiin taiteilijalta 1976, ja siitä on tullut tunnusomainen osa Villa Didrichsenin olohuonetta.

Helene Schjerfbeck (1862-1946): Kalifornialainen / Kaliforniskan / The Californian lady, 1934, öljy / olja / oil. Kuva / foto / photo: Jussi Pakkala.

Helene Schjerfbeck toteutti Kalifornialaisen aiheesta sarjan teoksia vuosian 1919 – 1934. Mallina toimi sukulaistyttö Ulla Baarman. Teos on Schjerbeckille ominainen modernistinen, pelkistävä naismuotokuva, mutta sen kypsä, täyteläinen värimaailma nousee teoksessa kuin toiseksi aiheeksi.

Didrichsenit aloittivat taiteenkeräämisen Suomen kultakausi painopisteenään. 1950-luvulla Helene Schjerfbeckin taide herätti heidän kiinnostuksensa – se myös johdatti Didrichsenit kiinnostumaan suomalaistaiteilijoiden nuoremmasta polvesta.

Salvador Dalí ( 1904-1989): Saint-Jaques de Compostelle, 1958, litografia / litografi / lithograph. Kuva / foto / photo: Jussi Pakkala.

Carl-Henning Pedersen (1913-2007): Keltainen palmu / Gul palme / Yellow palm tree, 1952, öljy / olja / oil. Kuva / foto / photo: Jussi Pakkala.

Gunnar Didrichsen seurasi synnyinmaansa Tanskan taidevirtauksia. Käynnit Louisiana-museossa sytyttivät innostuksen Tanskalaiseen avant-gardeen ja etenkin 1940-50-lukujen taitteessa vaikuttaneeseen Cobra-ryhmään, jonka ytimeen Carl-Henning Pedersen kuului. Ryhmän ilmaisun lähtökohta oli ohjelmallisuutta ja perinnettä vastustava spontaanius ja yksilöllisyys. Pedersenin taidetta esiteltiin museossa vuonna 1968.

Ahti Lavonen (1928-1970): Plastinen musta muoto / Plastisk svart form / Plastic black form, 1969, piirustus / teckning / drawing. Kuva / foto / photo: Jussi Pakkala.

Ahti Lavonen oli Suomen 1960-luvun taidekentän keskeinen taiteilija: yhteiskuntaan ja taidekeskusteluun osallistunut abstraktin pelkäämätön puolestapuhuja ja kansainvälisen informalismin airut Suomessa. 1960-luvun jälkipuoliskolla Lavonen tutki plastista muotoa, joten kokoelman teos on Lavosen ajan tuotannon ytimessä. Didrichsenit olivat kirjeenvaihdossa Lavosen kanssa ja ostivat hänen teoksiaan. Museon vuoden 2018 näyttelykalenteri sisältää Ahti ja Maija Lavosen taiteen näyttelyn.