top of page

ARKITEKTUR

Villa Didrichsen har ritats av arkitekt Viljo Revell (1910–1964). Byggnadens första del färdigställdes 1957 som hem för familjen Didrichsen. Senare planerade Revell en utvidgning för den allt mer växande konstsamlingen, och museiflygeln blev färdig 1964.

Viljo Revell tog intryck av bl.a Alvar Aalto och Le Corbusier i sin arkitektur. Hans stil kan klassificeras som återhållsam humanism med inslag av modernism, rationalism och betongbrutalism, kännspakt speciellt i tilläggskonstruktionens betongelement.

REVELLS BERÖMDA SKAPELSER

 

Revells mest kända skapelse är Toronto stadshus, ett projekt som pågick samtidigt som planeringen av Villa Didrichsens utvidgning. Övriga byggnader Revell planerat är bl.a. Palace i Södra hamnen i Helsingfors, Centrumkvarteret i Vasa, Kansallis-Osake-Pankkis kontor i Lahtis, Gardets kasern i Helsingfors, City-kvarteret (”Korvhuset”) i Helsingfors och Vatiala kapell i Tammerfors. Revell slog igenom med planeringen av Glaspalatset i Helsingfors år 1935, som han ritade tillsammans med sina studiekamrater Niilo Kokko och Heimo Riihimäki. Glaspalatset var den första rent funktionalistiska byggnaden i huvudstaden.

 

VILLA DIDRICHSEN OCH MUSEIFLYGELN

Didrichsens konstmuseum har byggts i två etapper. Helheten har planerats av arkitekt Viljo Revell. Den första delen, Villa Didrichsen, blev färdig 1957. Didrichsens familj flyttade från Helsingfors centrum till Granö följande år, 1958. Revells byrå designade även interiören i hemmet, biblioteket, matsalsmöblemanget, inbyggda skåp, akvariet, den inbyggda elektriska tågbanan i barnens lekrum och sovrummens inredning med kombinationen säng-nattduksbord. Det mest använda materialet i inredningen är teak, som återfinns bl.a. i de inbyggda skåpen, innertaket, dörrarna och andra detaljer. Familjens fyra barn bodde i varsitt rum i åldersföljd i övre våningen medan föräldrarnas sovrum, samt bastu- och serviceutrymmen och ett vardagsrum fanns i nedre våningen.

Stora fönster från golv till tak gör att interiören smälter naturligt samman med exteriören. Huset omges av en skulpturpark. På inrådan av Viljo Revell skaffade Didrichsens skulpturen Reclining Figure on Pedestal av Henry Moore år 1961 för att pryda innergården. Skulpturen är Didrichsens och också Finlands första Moore.

 

En del av samlingarna, tomten och fastigheten donerades för museiverksamhet till stiftelsen, som grundades 1963. År 1964 blev museiflygeln färdig, vilken erbjöd en bättre plattform att presentera den allt mer växande konstsamlingen. Museet öppnades för allmänheten 1965. 

Museiflygeln är sammankopplad med Villa Didrichsen och skapar en U-formad innergård. Utvidgningens horisontala betongbalk representerar Viljo Revells betongbrutalistiska stil. I samband med utvidgningen byggdes även en simbassäng, Revell planerade den i syfte att spegla arkitekturen och den omgivande naturen.

bottom of page