/ Lehdistö

Didrichsenille laaja kattaus A. W. Finchin taidetta 21.9. alkaen

Ensimmäinen Finchille omistettu yksityisnäyttely Suomessa lähes 30 vuoteen

Tervetuloa tiedotustilaisuuteen torstaina 20.9. klo 11

Didrichsenin syysnäyttely esittelee englantilais-belgialaisen A. W. Finchin tuotantoa 1880-luvulta 1920-luvulle. Pointillistisista ja värikkäistä uusimpressionististista maalauksistaan tunnettu Finch uudisti Suomen taidekenttää merkittävästi 1900-luvun alussa. Näyttely käsittää yli 40 öljyvärimaalausta, kymmenisen grafiikan työtä sekä 40 esineen valikoiman keramiikkaa mm. Porvoon Iris-tehtaan ajoilta.

Didrichsenin esikolumbiaanisesta kokoelmasta koottu uusi näyttely käsittelee musiikkia, tanssia ja rituaaleja Mesoamerikassa ja Etelä-Amerikassa.

 

W. Finch: Merimaisema, 1903, Katarina & Leonard Bäcksbackan kokoelma, HAM Helsingin taidemuseo; Keramiikkaa, 1897-1926, Designmuseo.

Alfred William Finch (1854–1930) syntyi Belgiassa englantilaiseen perheeseen. Hän opiskeli Brysselin kuninkaallisessa taideakatemiassa ja kuului radikaaliin taiteilijaryhmä Les Vingtiin, jonka näyttelyihin osallistuivat mm. Claude Monet, Paul Gauguin ja Georges Seurat. Finch seurasi Arts and Crafts -liikkeen ajatusta taiteen, käsityön ja arjen yhteydestä ja siirtyi kuvataiteesta keramiikan pariin.

Vuonna 1897 Finch tuli Suomeen johtamaan huonekalu- ja keramiikkatehdas Iriksen keramiikkaosastoa Porvoossa. Hän toimi kuvataiteilijana ja keramiikan opettajana Suomessa kolme vuosikymmentä. Finch toi mukanaan valtavasti sellaista osaamista, mitä Suomessa ei vielä vuosisadan vaihteessa ollut, mm. keramiikan ja taidegrafiikan aloilta, ja vaikutti keskeisesti Suomen taiteen kansainvälistymisessä.

Edellinen A. W. Finchille omistettu yksityisnäyttely on pidetty Ateneumissa vuonna 1991. ”Finchin teoksia on nähty sen jälkeen monissa näyttelyissä ja museoiden peruskokoelmissa, mutta koimme, että taiteilija ansaitsisi vihdoin myös oman näyttelyn”, toteaa Didrichsenin taidemuseon intendentti Maria Didrichsen.

Näyttelyn lähtökohta on museon omassa kokoelmassa, minkä lisäksi teoksia on lainattu suomalaisista museoista ja taidesäätiöiltä. Näyttely esittelee Finchin uraa taidemaalarina, graafikkona ja keraamikkona käsittäen otoksen Finchin taiteesta 1880-luvulta 1920-luvun lopulle. Mukana on useita teoksia englantilais-belgialaisen taiteilijan Suomen ajoilta, mm. kaupunkikuvia Helsingistä ja Porvoosta sekä merkittävä kokoelma keramiikkaa.

Näyttelystä on tuotettu julkaisu, joka ilmestyy 14.9.2018. Se on ensimmäinen Finchistä tehty näyttelyjulkaisu Ateneumin vuoden 1991 näyttelyn jälkeen.

Uusi näyttely: musiikki, tanssi ja rituaalit Mesoamerikassa ja Etelä-Amerikassa

Didrichsenin taidemuseon perustajat Gunnar ja Marie-Louise Didrichsen keräsivät Suomen mittakaavassa ainutlaatuisen kokoelman esikolumbiaanista taidetta. Kokoelman esineistä on nyt koottu uusi näyttely, joka pohtii musiikin, tanssin ja rituaalien merkitystä Mesoamerikan ja Andien alueen korkeakulttuureissa.

Esillä on erilaisia soittimia ja rituaaliesineitä mm. maya-kulttuurista, Länsi-Meksikosta ja Veracruzista sekä Etelä-Amerikasta mm. nasca- ja moche-kulttuureista. Näyttelyä elävöittää kuvittaja Ella Brigatin luoma kuvamaailma.

Ella Brigatti: Tanssijat, Bonampakin muraalia mukaillen.

Tiedotustilaisuus torstaina 20.9. klo 11. 

Yhteydenotot ja haastattelupyynnöt: Maria Didrichsen, Didrichsenin taidemuseo, p. 040 552 1000, maria(a)didrichsenmuseum.fi

Valokuvat: http://holvi.artstudio.fi/didrichsen (käyttäjätunnus: didrichsen, salasana: pressi)