/ Tiedote 10.5.2017: Kokoelmalahjoitus

Didrichsenin taidesäätiölle arvokas taidelahjoitus

Didrichsenin taidemuseon perustajien Marie-Louise ja Gunnar Didrichsenin perikunta on lahjoittanut museon taidesäätiölle 116 taideteosta. Lahjoituksen myötä muun muassa neljä brittitaiteilija Henry Mooren pronssiveistosta siirtyy säätiön omistukseen.

Didrichsenin taidemuseon perustivat vuonna 1965 Marie-Louise ja Gunnar Didrichsen. Tanskasta Suomeen 1927 muuttanut Gunnar ryhtyi keräämään taidetta nuorikkonsa kanssa pian heidän avioiduttuaan. Parin ensimmäinen yhteinen hankinta oli Pekka Halosen maalaus Ateria vuonna 1942.

Gunnar Didrichsenin perustama maahantuontiyritys Oy Transmeri Ab menestyi hyvin, ja se mahdollisti taiteen keräämisen. Aluksi kohteena olivat Suomen taiteen kultakauden teokset. 50-luvun lopulla Didrichseneille valmistui Kuusisaareen arkkitehti Viljo Revellin suunnittelema moderni huvila, ja samalla pariskunnan taidemaku muuttui entistä modernimmaksi. He kiinnostuivat myös vanhoista kulttuureista ja alkoivat kerätä aasialaisia ja esikolumbiaanisia muinaisesineitä.

Marie-Louise Didrichsen kuoli 1988 ja Gunnar Didrichsen neljä vuotta myöhemmin. Kokoelmassa oli siinä vaiheessa yli 900 taideteosta, joista suurin osa oli Didrichsenien perustaman, museon toimintaa ylläpitävän taidesäätiön omistuksessa. Neljän lapsensa Jonin, Hansin, Peterin ja Ann Marien omistukseen Gunnar Didrichseniltä jäi 116 taideteosta.

10. maaliskuuta 2017 tehdyllä päätöksellä perikunta on päättänyt lahjoittaa työt Didrichsenin taidesäätiölle. Lahjoitus vastaanotetaan lehdistötilaisuuden yhteydessä 10. toukokuuta 2017.

”Olen hyvin tyytyväinen päätökseen, sillä näin täytämme vanhempiemme toiveen ja varmistamme, että taidekokoelma säilyy yhtenä kokonaisuutena. Taidesäätiön omistuksessa teokset tulevat olemaan yleisön nähtävillä joko omissa näyttelyissämme tai maailmalla museoissa ja näyttelyissä, joihin säätiömme töitä pyydetään usein lainaksi”, kertoo Peter Didrichsen. Hän on toiminut taidemuseon johtajana vuodesta 1988.

Vuosina 2013–14 Didrichsenin taidemuseossa tehtiin mittava peruskorjaus. Noin seitsemän miljoonaa euroa maksanut remontti mahdollisti kansainvälisestikin merkittävien näyttelyiden saamisen taidemuseoon, jonka tilat vastaavat nyt vaativimpiakin turvallisuusmääräyksiä.

”Sekä Helsingin kaupunki että Suomen valtio osallistuivat tuolloin remontin kustannuksiin. Se oli meille luottamuksen osoitus, josta perikuntamme on hyvin kiitollinen. Nyt tuntui hyvältä toimia niin, että voimme jatkossa varmasti palvella yleisöä mahdollisimman hienolla taidekokoelmalla. Ajoitus on myös sopiva ajatellen Suomen 100-vuotisjuhlavuotta”, Peter Didrichsen sanoo.

Lahjoitetut teokset esillä verkkonäyttelyssä

Lahjoituksen myötä Didrichsenin taidesäätiöllä on nyt Euroopan suurin Britannian ulkopuolinen Henry Mooren (1898–1986) pronssiveistosten kokoelma. Lahjoitettujen töiden joukossa on myös Helene Schjerfbeckin, Ellen Thesleffin, Albert Edelfeltin, Akseli Gallen-Kallelan, Hugo Simbergin, Eero Järnefeltin, Jalmari Ruokokosken, Tyko Sallisen, Salvador Dalín, Joan Mirón ja Serge Poljakoffin maalauksia. Uudempaa aikakautta edustavat mm. Eila Hiltusen, Anitra Lucanderin ja Laila Pullisen työt.

”Kyseessä on todella merkittävä lahjoitus myös taidehistoriallisesta näkökulmasta katsottuna. Lahjoitus täydentää Didrichsenin jo ennestään laadukasta kokoelmaa ajallisesti kultakaudesta pitkälle 1900-luvulle. Lahjoitus sisältää sekä maalauksia että veistoksia ja on erittäin korkeatasoinen koostuen taiteen ns. kovista nimistä. Se lisää Didrichsenin kokoelman merkittävyyttä myös kansainvälisesti”, toteaa Didrichsenin taidesäätiön hallituksen puheenjohtaja, filosofian tohtori Anna-Maria Wiljanen.

Didrichsenin taidesäätiön kokoelma karttuu kaiken aikaa myös uusien hankintojen kautta. Tällä hetkellä, lahjoituksen jälkeen teoksia on yhteensä lähes tuhat.

Tutustu verkkonäyttelyyn tästä.