/ Media

Omfattande utställning av A. W. Finchs konst öppnar på Didrichsens 21.9.2018

Utställningen är den första separatutställningen tillägnad Finch på närmare trettio år. Samtidigt öppnas en förnyad hängning av Didrichsens prekolumbianska samling med dans, musik och ritualer som tema

Välkommen på pressvisning torsdag 20.9.2018 kl.  11

Didrichsens höstutställning visar den engelsk-belgiska konstnären A. W. Finchs produktion från 1880-talet till slutet av 1920-talet. Finch, som är känd för sina pointillistiska och färgmättade neoimpressionistiska målningar, spelade en central roll i förnyandet av det finska konstfältet i början av 1900-talet. Utställningen omfattar över 40 oljemålningar, ett tiotal grafikblad samt 40 keramikföremål bl.a. från Finchs tid vid Iris-fabriken i Borgå.

 

A. W. Finch: Havsutsikt, 1903, Katarina & Leonard Bäcksbackas samling, HAM Helsingfors konstmuseum; Keramik, 1897-1926, Designmuseet.

A. W. Finch – en internationell konstnär i Finland

Alfred William Finch (1854–1930) föddes i Belgien i en engelsk familj. Han studerade vid Kungliga konstakademin i Bryssel och hörde till den radikala konstnärsgruppen Les Vingt, vars utställningar bl.a.  Claude Monet, Paul Gauguin och Georges Seurat deltog i. Finch följde med Arts and Crafts -rörelsens ideologi om att konst och hantverk är en del av vardagen, varigenom han lämnade bildkonsten för en tid till förmån för keramiken.

År 1897 kom Finch till Finland för att leda keramikavdelningen vid möbel- och keramikfabriken Iris i Borgå.  Han fungerade som bildkonstnär och lärare i keramik under tre årtionden i Finland och var en central aktör i att förena den finska konsten med den internationella. Finch introducerade många nya färdigheter inom keramiken och konstgrafiken, som de finländska konstnärerna vid sekelskiftet inte ännu besatt. Genom sin verksamhet kom han att ha en betydande roll i att internationalisera det finska konstfältet.

Senast A. W. Finch presenterats i en separatutställning var på Ateneum 1991. ”Efter det har verk av Finch setts tillsammans med andra konstnärers verk i många utställningar, men  nu upplevde vi att det var på tiden att konstnären får en helt egen utställning”, konstaterar Didrichens konstmuseums intendent Maria Didrichsen.

Utgångspunkten i utställningen är museets egen samling, som kompletterats med lån från finländska museer och stiftelser. Utställningen presenterar Finchs karriär som bildkonstnär, grafiker och keramiker. Visningen omfattar verk från 1880-talet till slutet av 1920-talet och inkluderar skildringar från Finland, bl.a. Borgå och Helsingfors, ett antal verk målade i Europa, samt ett omfattande urval av den för Finch så kännspaka keramiken.

I samband med utställningen har museet producerat en katalog, som kommer ut den 14.9. Det är den första publikationen om Finch som gjorts efter Ateneums utställning 1991.

Ny utställning: musik, dans och ritualer i Mesoamerika och Sydamerika

Grundarna av Didrichsens konstmuseum Gunnar och Marie-Louise Didrichsen samlade en ur finländska förhållanden sett unik samling prekolumbiansk konst. Museet har nu sammanställt en ny utställning med ett urval verk ur samlingen, som fokuserar på musikens, dansens och ritualernas betydelse i de mesoamerikanska och sydamerikanska högkulturerna.

I utställningen visas olika instrument och ritualföremål från mayakulturen, Västra Mexiko och Veracruz i Mesoamerika samt från nasca- och mochekulturerna i Sydamerika. Presentationen kompletteras med en bildvärld skapad av illustratör Ella Brigatti.

Ella Brigatti: Dansare, efter muralen i Bonampak.

Pressvisning torsdagen den 20 september kl. 11

Anmälningar och kontakt: Maria Didrichsen, Didrichsens konstmuseum, tel. 040 552 1000, maria(at)didrichsenmuseum.fi

Fotografier: http://holvi.artstudio.fi/didrichsen (användar-id: didrichsen, lösen: pressi)