/ Osvald Sirén ja Helene Schjerfbeck

Didrichsenin taidemuseon kesässä suomalaisia ja kansainvälisiä tuulahduksia

9.5. – 30.8.2009

Osvald Sirén ja kiinalainen puutarha

Professori Osvald Sirén (1879-1966) oli suomalaissyntyinen, sittemmin Ruotsiin muuttanut kansainvälisesti tunnettu Kiinan kulttuurin ja taiteen asiantuntija. Kiinaan suuntautuvilla tutkimusmatkoillaan 1920-30 -luvuilla hän hankki huomattavan määrän maalaus- ja veistotaidetta sekä valokuvasi kiinalaisia puutarhoja. Sirén oli Tukholman yliopiston ensimmäinen taidehistorian professori ja myöhemmin Nationalmuseetin johtaja. Testamentissaan hän toivoi osan kokoelmastaan päätyvän kotimaahansa Suomeen, minkä seurauksena Didrichsenin taidemuseolla oli vuonna 1967 mahdollisuus hankkia yli kolmekymmentä muinaisesinettä hänen jäämistöstään. Sirénin perikunnan Helsingin Yliopistolle lahjoittamasta taidehistorian kirjallisuudesta muodostui Sirénia-kirjasto, joka on perustana taidehistorian laitoksen kirjastolle.

siren_320

Näyttely esittelee Sirén-kokoelman esineistöä Shang-dynastiasta (1523-1028 eKr) Ming-dynastiaan (1368-1644 jKr). Didrichsenin oman Sirén-kokoelman lisäksi näyttely muodostuu Sirénin 1920-luvulla ottamista mustavalkoisista valokuvista kiinalaisista puutarhoista sekä ruotsalaisen valokuvaaja Johan Sellénin värivalokuvista samoista puutarhoista vuonna 2007. Näyttelyn valokuvaosuus on aiemmin ollut esillä Tukholmassa Östasiatiska Museetissa. Tämän lisäksi Didrichsenin taidemuseon sisäpuutarhaan toteutetaan kiinalainen maisema.

Helene Schjerfbeck ja eurooppalaiset mestarit

Marie-Louise ja Gunnar Didrichsen keräsivät monipuolisesti kotimaista ja eurooppalaista modernia taidetta. Näyttely esittelee yhden heidän suosikkitaiteilijansa, Helene Schjerfbeckin (1862-1946), rakastetuimpia teoksia Didrichsenin taidemuseon kokoelmista. Näyttelyn maalaukset ovat vuosilta 1907-1944 ja esittävät Schjerfbeckin 1900-luvun tuotannolle tyypillisesti omakuvia, asetelmia ja henkilökuvia.

schjerfbeck_320

Näyttelyssä ovat esillä muun muassa maalaukset Karin, 1926-28, Kalifornialainen, 1934, Mustasuinen omakuva, 1939, sekä yksi taiteilijan viimeisimmistä omakuvista vuodelta 1944. Mukana ovat myös harvemmin esillä olleet Puistonpenkki (Varjo muurilla), 1929, sekä kaksipuolinen teos Asetelma/Mummu, n. 1907. Lisäksi näyttelyssä voi tutustua Tiedekeskus Heurekan toteuttamaan Schjerfbeckin omakuvista koottuun morfologiaan.

Eurooppalaiset mestarit -osio käsittää Didrichsenin pariskunnan hankkimia moderneja teoksia tunnetuilta eurooppalaisilta taiteilijoilta, kuten Pablo Picassolta, Joan Mirólta, Salvador Dalílta, Wassily Kandinskyltä ja Fernand Légeriltä. Eurooppalaisuus ymmärretään näyttelyssä laajasti – mukana on myös kotimaastaan muualle siirtyneitä taiteilijoita, esimerkiksi venäläis-amerikkalainen Mark Rothko ja eurooppalaiset sukujuuret omannut amerikkalainen Adolph Gottlieb. Näyttelyn keskeinen ajatus on, että taide on itsessään merkityksellistä ja ylittää kansallisuusrajat.

Taiteessa ”mestari” käsitetään yleensä tunnetun ja tunnustetun taiteilijan synonyymiksi. Näyttelyssä on kuitenkin myös vähemmän tunnettujen taiteilijoiden teoksia – kysymys mestarillisuudesta jätetään tarkoituksella avoimeksi, katsojan tulkinnan varaan.